email 200

За деца

Безопасността в Интернет

za-detsa-article-imageИнтернет може да е източник на голямо забавление; там можем да открием приятели, да играем игри, да търсим информация, снимки ...но Интернет крие някои рискове, които е важно всеки да познава, за да се предпази от тях.

Бъди внимателен каква информация за себе си споделяш

 В Интернет другите могат да се представят за нещо, което всъщност не са. Там няма  как да видим другия в повечето случаи; може дори да ни бъдат показани снимки, на които не е той или тя. Възможно е и възрастни хора да се представят за деца или тийнейджъри. Затова е най-безопасно да се общува по Нета с хора, които познаваме наяве. Чудесно е човек да има много приятели, но ако има прекалено много контакти в своя skype или facebook вече става трудно да контролираш информацията за себе си – как се разпространява, до кого достига, как се представя. Добавянето в списъка на приятелите във facebook например означава, че те ще виждат твоите статуси, коментарите на твоите приятели, твоите снимки. Не всички хора са добронамерени и тази информация може да се използва по начин, който може да те нарани – да се разпространяват клюки за теб, твои снимки да бъдат променяни с компютърни програми и използвани за подигравка или провокация.

Ако става дума за непознат е особено важно да сме предпазливи с личната информация като име, адрес, училище, клас, телефонен номер. Ако някой се държи притискащо и се опитва да ‘изкопчи’ тези данни е добре за това да бъде осведомен и някой възрастен: може да става дума за сериозна опасност.

Ако решиш, че искаш да се срещнеш наяве с някой, когото познаваш от Интернет, не забравяй, че това е ситуация на голям риск. Ако все пак избереш да направиш тази крачка, важно е да се вземат мерки за безопасност:

-      Срещата да бъде на обществено, светло място, където има много хора и няма опасност някой да те отведе, заключи, отвлече. Ако другият не желае да се срещнете на такова място и предлага места като апартаменти, тъмни кътчета в парка, безлюдни райони, това е тревожен сигнал и е много вероятно това да е човек, който може да те застраши или да ти причини болка. 

-      Предупреди родителите си и приятелите си къде отиваш, в колко часа, за колко време.

-      Добре е някой да те придружи. Това може да звучи досадно и да не ти се иска някой да се меси в твоите познанства, но често хората не са това, за което се представят, и могат да имат много лоши намерения.

Бъди предпазлив с имейли от непознати: към тях може да има прикрепен вирус. Особено внимание е нужно спрямо имейли от непознати с прикачени файлове към тях: именно те често са вируси. Другата възможност е да са реклами, които да ти предлагат да купиш нещо, натискайки на определени места: не кликай върху тях, ако не е продукт, който ти е познат, не попълвай свои лични данни, ако ти искат такива, като имена, телефон, адрес, кредитна карта (на родителите).

Много от информацията в Интернет не е достоверна: не се доверявай на всичко, което прочетеш в Интернет. Дори наглед сериозната информация може да отразява само личното мнение на автора или да представя само част от известните факти и да създава така погрешно впечатление. Ето защо проверявай информацията – особено ако искаш да я ползваш за училище. Питай за потвърждение възрастни, които имат повече информация или търси информация и в източници като книги, енциклопедии, научни статии. Не се доверявай на съвети в Интернет – в статии, форуми, чатове - особено ако се отнасят до твоето здраве и безопасност. Често хората дават съвети за неща, които реално не познават добре, и така могат повече да навредят, отколкото да помогнат.

Какво ново?

На 17 май отбелязваме деня на Child Helpline International - глобалната мрежа на телефонните линии за помощ на деца.

Историята на Child Helpline International започва преди 25 години в Индия. Основателката на фондацията Jeroo Billimoria е социален работник и е работела с деца  от улицата. Тя дала на децата, с които работела своя телефонен номер и им казала, че могат да й се обаждат по всяко време в случай, че имат нужда от помощ.

Телефонът не спрял да звъни!

Jeroo Billimoria осъзнала, че тези деца имат нужда от някого, с когото да поговорят или да бъде до тях в труден момент. Това довело до създаването на първата и единствена телефонна линия за помощ на деца в Индия. Доброволци започнали да отговарят на обажданията на децата, както и да работят с тези от тях, които имат нужда от помощ. Събраните данни от позвъняванията се превърнали във важна информация, използвана при създаването на политики, насочени към закрила на децата.

Постепенно идеята на Jeroo Billimoria се превръща в глобална концепция. Има две причини за това. Едната е, че самите деца са показвали чрез обажданията си потребността от такава линия. Втората е, че социалната работничка разпознала необходимостта да разпространи своя опит и в други страни, за да помогне на възможно най-много деца чрез създаването на глобална мрежа.

Днес мрежата на Child Helpline International обхваща 178 телефонни линии за деца на 143 държави.  

Линиите за помощ на деца предоставят възможност на децата и младите хора да споделят за своите проблеми, да потърсят възможност да се справят с трудните ситуации. Консултантите обсъждат с децата темите, които ги вълнуват, изслушват техните притеснения и страхове и при необходимост осигуряват помощ от системата за закрила на детето. Всеки ден хората, които работят на телефонните линии, дават на младите хора разбиране и подкрепа.

Днес отбелязваме международния ден на Child Helpline International с убеждението, че тази глобална мрежа дава и ще продължи да работи за развитието на телефонните линии за деца по цял свят и за това всички деца, които имат нужда от помощ и подкрепа, да имат достъп до такава. 

116111

polezna-informaciq

Question-Mark-Post-Its