email 200

За деца

Кибертормозът

za-detsa-article-imageИнтернет има много предимства, но за съжаление за някои хора се превръща в още една възможност да тормозят и притесняват другите. Важно е тези хора да бъдат спрени. Може някой да те дразни в Нета, да ти изпраща обидни послания, да разпространява клюки и лъжи по твой адрес, да ти изпраща заплахи.

Как да действаме в такива случаи?

Игнорирай хората, които те притесняват – не им отговаряй, не влизай в пререкания или обяснения, дръж се сякаш те и техните послания на съществуват. Ако не получат отговор и видят, че не са успели да постигнат целта си и да те накарат да се почувстваш зле, те вероятно ще се отегчат и ще престанат.

Блокирай нежеланите контакти – в мейла си, в Скайп или други подобни програми, сложи ги в Игнор-листа си във форумите,в които пишеш. Не им давай шанс да те достигат.

Сподели на някой възрастен – важно е да се вземат мерки в такива случаи. Можеш да споделиш с родителите си, учител, по-голям брат или сестра, да се обадиш на нашия телефон 116 111. Запази самите мейли, съобщения или снимки, с които те притесняват в Интернет – като скрийншотове, например, за да може да послужат като ориентир в последствие. Можете да се свържете с доставчика на Интернет и той да проследи откъде идват злонамерените съобщения и да предприеме мерки. Ако става дума за сериозни заплахи, тормоз, подозрения, че става дума за педофил или разпространение на детско порно, обърнете се към полицията, тя има механизми да открие потребителя, дори той да се опитва да остане анонимен.

Не препращай на контактите си мейли или съобщения, които съдържат нещо обидно за някого, непристойни думи или снимки. Това може да нарани някого! 

Какво ново?

На 17 май отбелязваме деня на Child Helpline International - глобалната мрежа на телефонните линии за помощ на деца.

Историята на Child Helpline International започва преди 25 години в Индия. Основателката на фондацията Jeroo Billimoria е социален работник и е работела с деца  от улицата. Тя дала на децата, с които работела своя телефонен номер и им казала, че могат да й се обаждат по всяко време в случай, че имат нужда от помощ.

Телефонът не спрял да звъни!

Jeroo Billimoria осъзнала, че тези деца имат нужда от някого, с когото да поговорят или да бъде до тях в труден момент. Това довело до създаването на първата и единствена телефонна линия за помощ на деца в Индия. Доброволци започнали да отговарят на обажданията на децата, както и да работят с тези от тях, които имат нужда от помощ. Събраните данни от позвъняванията се превърнали във важна информация, използвана при създаването на политики, насочени към закрила на децата.

Постепенно идеята на Jeroo Billimoria се превръща в глобална концепция. Има две причини за това. Едната е, че самите деца са показвали чрез обажданията си потребността от такава линия. Втората е, че социалната работничка разпознала необходимостта да разпространи своя опит и в други страни, за да помогне на възможно най-много деца чрез създаването на глобална мрежа.

Днес мрежата на Child Helpline International обхваща 178 телефонни линии за деца на 143 държави.  

Линиите за помощ на деца предоставят възможност на децата и младите хора да споделят за своите проблеми, да потърсят възможност да се справят с трудните ситуации. Консултантите обсъждат с децата темите, които ги вълнуват, изслушват техните притеснения и страхове и при необходимост осигуряват помощ от системата за закрила на детето. Всеки ден хората, които работят на телефонните линии, дават на младите хора разбиране и подкрепа.

Днес отбелязваме международния ден на Child Helpline International с убеждението, че тази глобална мрежа дава и ще продължи да работи за развитието на телефонните линии за деца по цял свят и за това всички деца, които имат нужда от помощ и подкрепа, да имат достъп до такава. 

116111

polezna-informaciq

Question-Mark-Post-Its